Bruno Vekemans I Klamotte, wonderlijke brei

Klamotte, blauw en ingetogen Bruno Vekemans

Hardcoverboek in samenwerking met de kunstenaar en Galerie Verbeeck Van Dyck.

“Een mooie reeks schilderijen van Bruno Vekemans, veel blauw, stilte en ingetogenheid, portretten en oud papier. Hoe een wonderlijke brei overgaat in een stilstaand beeld – freeze -, een editing van het beeld, een lijntekening, een recyclage vorm krijgt in een schilderij.”

-Filmisch tekstfragment van Eric de Kuyper

 

Klamotte is beschikbaar op de Stockmans Art Books webshop

Andere Stockmans uitgaven van Bruno Vekemans vind je hier en hier.

 

Over de kunstenaar

Bruno Vekemans maakt deel uit van een lange traditie van Vlaamse schilders, een traditie die nooit doorbroken werd, zelfs niet toen de schilderkunst dood werd verklaard. Vekemans behoort wel tot die generatie die het uitermate moeilijk heeft gehad om als schilder aanvaard te worden. De Amerikaanse kunstcriticus Irving Sandler schreef over die periode: “Schilderen in het pluralistische tijdperk heeft het voordeel dat de kunstenaars vrijer dan ooit kunnen schilderen, in de veronderstelling dat elke stijl een min of meer eerlijke waardering zal krijgen. Het nadeel is echter dat kunstenaars, zelfs de meest individuele en volwaardige onder hen, het steeds moeilijker vinden om de aandacht van de kunstwereld op zich te vestigen en erdoor erkend te worden.”

Vekemans oeuvre heeft, vanaf het moment dat hij z’n drolerieën tekent in de jaren ’70 tot vandaag, een coherent verloop gekend, een bijna logische evolutie waarin slechts één grote breuk merkbaar was. Die breuk situeert zich rond 1989, toen hij besliste om de schilderkunst schilderkunst te laten zijn en geen voorwendsel om extra-picturale verhalen, kritieken of analyses te maken. Die keuze is hij de volgende twintig jaar radicaal blijven verdedigen. Maar zelfs de breuk verhindert niet dat er ook dan continuïteit in zijn werk aanwezig blijft. Hij is de collagetechniek blijven hanteren, niet enkel technisch, als voorontwerp voor zijn schilderijen, maar – onbewust – ook filosofisch, als het samplen van de beeldcultuur van zijn tijd. Hij wordt een picturale bricoleur, in de zin zoals Claude Lévi-Strauss respectvol  bedoelde in La Pensée Sauvage, een man die met de handen werkt en bestaande dingen bij elkaar brengt tot iets nieuws. Vekemans is geen filosoof, geen geschoold virtuoos schilder, geen onderdeel van de artistieke beau monde, maar een werker die gefascineerd is door de beelden van zijn tijd, die hij obsessief herhaalt en herneemt, in een sober, harmonieus palet. En hij durft opnieuw wat zo lang verboden was in de kunst van de twintigste eeuw: plezier beleven aan het schilderen.

– Jan de Zutter

 

 

 

  • Bruno Vekemans
  • Galerie Verbeeck Van Dyck
  • Hardcoverboek, gekartonneerd met papieren kaft, Wibalin Natural Cotton White, full colour bedrukt met linnen rug
    Binnenwerk in full colour op Bio Top 3 160 gram
    Schutbladen, Malmero Abyss 145 grs

    120 pagina’s binnenwerk, 210 x 270 mm

  • http://www.brunovekemans.be