Geert Vanoorlé – Intimi

De uitdaging bij een publicatie zoals ‘intimi’ van Geert Vanoorlé  is niet om louter een één op één reproductie van het werk uit te geven. De subtiliteit van de kleuren, de ‘intonatie’ op de verschillende dragers, het kleurbereik van het traditionele drukproces in CMYK zijn technische factoren die aangepakt kunnen worden, maar meestal is daar ook een bepaalde kostprijs aan verbonden, en vooral tijd, experiment, test.

Intiem werk. Geschilderde kleurvlakken, excuus… kleurvlakken die niet ‘vlak’ zijn, integendeel. Kleurlaag na kleurlaag na kleurlaag na kleurlaag, na… Schilderijen die zich presenteren op als doek en maar ook sculptuur op koper, aluminium, hout en ook papier, meestal op relatief klein formaat.

Samen met de kunstenaar en Veerle Wenes van Valerie Traan hebben we geopteerd om het ‘gevoel’ dat in het werk van Geert Vanoorlé te benadrukken. Een curatoriële keuze zeg maar.

De finale technische specs van de kunstpublicatie: garengenaaide softcover, asymmetrische flappen aan voorcover en achtercover, gedrukt op LED-UV van Heidelberg bij Stockmans / Antilope De Bie, op ongestreken papier van Arctic Paper, Munken Lynx 240 grs voor cover en Munken Print White 115 grs voor het binnenwerk. Finaal resultaat, een gevoelige kunstpublicatie, die zich op een fluïde maar tactiele manier presenteert, als introductie in het werk van Geert Vanoorlé.

Curated by Bruno Devos.

geertvanoorle.be
www.valerietraan.be

 

[…] Geert Vanoorlé schildert sinds 1987 gestaag aan een meanderend oeuvre met de esthetiek van de gentleman. Een elegante schoonheid ontstaat zonder bravoure of groot gebaar. De boze wereld wordt hier even aan de deur gezet. Als je door de schetsboeken van de kunstenaar bladert zie je een geoefende tekenaar die bloemen tekent en zijn eigen hand. De verhoudingen van de natuur ademen dan ook door in de schilderijen. De schilderijen zijn onopvallend doordrongen van werkelijkheid. Sommige schilderijen verwijzen naar de voetbalploeg van Sint-Truiden, andere hebben als onderwerp het doek van de Heilige Veronika, een vlag of een vis. Doordat de schilder deze thema’s onderhuids in zijn doeken verwerkt staat er meer op het spel dan het schikken van vlakken in de ruimte van het spieraam. Bovendien resoneert in de schilderijen het werk van Piero della Francesca, en de muziek van Johan Sebastiaan Bach, de taal van Eric De Volder en de tekeningen van Ellsworth Kelly […]

Het vreemde aan het bijna-niets dat Geert Vanoorlé schildert is dat het een tastbare werkelijkheid oproept en daardoor telkens opnieuw een uitgang vindt naar de buitenwereld. Het engagement van de kunstenaar ligt in de gevoeligheid waarmee hij op een bedachtzame manier het leven op deze planeet zin geeft en bezingt […]

Nikolaas Demoen, april 2017

 

Geert Vanoorlé – intimi

[…] De radicale en consequente manier waarop de schilder de beeldbepaling van het schilderij loskoppelt van de eigenlijke schildersact, door het beeld en de compositie via de omweg van eenvoudige handelingen zoals vouwen en knippen uit te lokken, maakt de schilderijen onthecht en spektakelloos.

Geert Vanoorlé denkt lang na over de relatie tussen het werk en zijn omgeving. De manier waarop de kunstenaar voor een tentoonstelling in 2018 twee beschilderde papieren parallellogrammen installeerde in een trapzaal van het oude Gentse Justitiegebouw (pagina 60-61) is een mooi voorbeeld van zijn bedachtzaam omgaan met het vlak in de ruimte. De twee parallellogrammen lijken te zweven op de muur als waren ze geprojecteerd door een lichtbron.

De actualiteit van zijn recente schilderijen ligt in hun materiële reductie tot de conceptuele scherpte van hun metalen drager – en zijn het antwoord van de schilder op het kabaal van deze tijd. Alle schilderijen zijn intimi van de bekende versregels van Charles Baudelaire en het daarop geïnspireerde schilderij van Henri Matisse: “Là, tout n’est qu’ordre et beauté, Luxe, calme et volupté.” […]

Nikolaas Demoen, februari 2019