Rashomon, Jean-Pierre Temmerman

Stockmans legt vast: Jean-Pierre Temmerman’s tentoonstelling Rashomon bij PLUS ONE Gallery

De aanleiding voor deze Stockmans publicatie was Rashomon, een solo tentoonstelling van Belgisch kunstenaar Jean-Pierre Temmerman (1957). In de tentoonstelling werd nooit eerder gezien werk van de voorbije 15 jaar getoond – zowel kleine, intieme waterverf schilderijen als grote monumentale werken.

Tijd is een opvallend belangrijke factor in het werk van Temmerman. Hij maakt veel gebruik van oxiderende kleuren, een proces dat vaak meer dan tien jaar vergt vooraleer zijn typerende groene en bruine schakeringen tot hun recht komen. Zijn idyllische en dromerige werken op kleine stukken papier doen denken aan natuur- en landschapsscènes. Door deze kleinere aquarellen extreem te vergroten, creërt Temmerman monumentale landschappen die de kijker uitnodigen om te kijken, dromen en mentaal te reizen.

‘Rashomon’, de titel van de tentoonstelling, verwijst naar een cultfilm uit de jaren 50 van Japans regisseur Akira Kurosawa. De hoofdpersonages in deze film geven alternatieve, egoïstische en tegenstrijdige versies van eenzelfde incident. De film suggereert dat de absolute, objectieve waarheid niet bestaat en geeft, net als Temmerman in zijn werk, een prominente rol aan de natuur. Zij oordeelt niet en geeft alle levensvormen een gelijke behandeling. Deze fascinatie voor de twee zijden van de natuur – romantisch en wreed – is alomtegenwoordig in het oeuvre van Temmerman.

 

PLUS ONE Gallery