De Vlaamse en Belgische schilderkunst in het Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba

De Vlaamse en Belgische schilderkunst in het Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba

De geschiedenis van de uitgave ‘De Vlaamse en Belgische schilderkunst in het Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba’ startte in november 2007.

Toen ik voor de eerste maal het Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba bezocht in Havana, was ik stomverbaasd om op de 5e verdieping binnen het gebouw van de afdeling ‘Arte Universal’ tientallen werken te ontdekken van Vlaamse meesters. Dankzij de goede relaties met de directie van het museum en de curator van de collectie Vlaamse en Nederlandse Kunst, Oscar Antuña Benítez, de Belgische ambassade in Havana, de relaties binnen de Antwerpse context met het Rubenshuis en stad Antwerpen en eveneens met de steun van Kunsten & Erfgoed, werd besloten om in samenwerking met Paul Verbeeck, van de galerie Verbeeck Van Dyck te Antwerpen, te investeren in een wetenschappelijke publicatie over deze onverwachte collectie. Wederzijdse bezoeken en research in Cuba, België en Nederland leverden na een traject van bijna 3 jaar dit boek op, uitgegeven en vormgegeven door Stockmans en gedrukt binnen de groep op de persen van De Bie Printing in Duffel.

Het boek wordt officieel voorgesteld in augustus 2016 in Havana door Philip Heylen, schepen van cultuur van de stad Antwerpen, nadat het reeds digitaal geïntroduceerd was op de Semana Belga, georganiseerd door de Belgische ambassade in Havana. Bij de voorstelling van het boek, opent Philip Heylen eveneens een expo met tekeningen van oude meesters uit diverse collecties van Antwerpen.

Bruno Devos

 

Hieronder vindt u nog een introductie door Jonas Slegers, co-auteur van deze uitgave.

Deze catalogus is het resultaat van meer dan een jaar doorgedreven wetenschappelijk onderzoek en van de kruisbestuiving tussen een Vlaamse kunsthistoricus, Jonas Slegers, en een Cubaanse conservator, Oscar Antuña Benítez. De catalogus schetst een mooi overzicht van de Vlaamse en Belgische meesters die in het Museo Nacional de Bellas Artes in Havana te zien zijn en het is de allereerste catalogus van één deelaspect binnen de collectie ‘Arte Universal’, namelijk deze van de Vlaamse schilderkunst.

Het finale doel is een venster op de wereld, dat onderzoekers en liefhebbers van over heel de wereld kennis kunnen maken met de tot heden onbekende Vlaamse schatten in het museum. Het niet alledaagse verhaal van het ontstaan van de collectie is geschreven door Oscar Julio Antuña Benítez: schilderijen die samengebracht zijn door de revolutie en geconsolideerd werden tot op vandaag. De effectieve catalogusnota’s met het onderzoeksluik heb ik voor mijn rekening genomen: dit heeft geleid tot een eerste ‘status quaestionis’, waarbij zekere toeschrijvingen zijn gemaakt en andere werken dan weer aan andere of anonieme meesters zijn toegeschreven. In deze catalogus is geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende schilderijen. De topstukken uit de collectie krijgen evenveel aandacht dan kopieën of onbekende meesters.

You hold in your hands the result of exhaustive scientific research. This catalogue is the fruitful product of the encounter between a Flemish art historian and a Cuban conservator. Oscar Antuña Benítez and I hope that we have managed to sketch out a general overview of the Flemish and Belgian masters in exhibition in the Museo Nacional de Bellas Artes in Havana. Our cooperative effort has also allowed us to assemble an ample bibliography of European, Cuban and international publications. Within the framework of the museum’s one hundred years of existence celebration, we take great pride in presenting the first catalogue for the Arte Universal collection of the National Museum: Flemish painting. Our ultimate goal is to open up a window for researchers and aficionados all over the world to be able to learn about and appreciate the as yet unknown treasures of the Flemish Collection in the National Museum.

Oscar Antuña Benítez tells us the unusual story of the collection, built up in the last few decades from works that were recovered by the Revolution. My job was to research and write the catalogue comments, something that led me to a status quaestionis allowing me to confirm some of the attributions and to attribute some works to other masters or to anonymous masters.

Jonas Slegers

 

Beschikbaar via de Stockmans Art Books webshop. Bekijk hem hier.

  • De Vlaamse en Belgische schilderkunst in het Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba
  • Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba
  • De Vlaamse en Belgische schilderkunst in het Museum voor Schone Kunsten van Cuba

    La Pintura Flamenca y Belga en el Museo Nacional de Bellas Artes de Cuba

    Flemish and Belgian Painting in the National Museum of Fine Arts of Cuba

     

    Tekst : Jonas Slegers, Oscar Antuña Benítez

    ISBN 9789077207260

    Uitgegeven door / published by www.stockmans.be

    In samenwerking met / in cooperation with Museo Nacional de Bellas Artes, La Habana, Cuba

     

    404 pagina’s, 3-talig, bodytekst in NL-SP, extra deel in boek UK

    235 x 310 mm staand / Hardcover

    Full Color op LE-UV pers van Heidelberg, Engels gedeelte in 1 PMS kleur