Albrecht Dürers Rhinocerus uit 1515 in een digitale reconstructie door Wouter Soudan

Een onverwachte mail van Dr. Wouter Soudan met een prijsaanvraag voor een kunstmap in Munken Rough 300 grs die een kunstdruk zal bevatten gebaseerd op Albrecht Dürers Rhinocerus uit 1515. Als je dan de introductietekst leest op de website van Wouter, dan wordt onze goesting en intellectuele of technologische honger om dit project te begeleiden alleen maar groter, … primaire behoefte toch ?

I am Wouter Soudan. I’m a humanities academic, turned typographer, turned frontend developer. Life turned me into a techno-libertarian anarcho-conservative cypherpunk, too.I got a PhD in art history and did a post-doc in computational linguistics. In my Sturm-und-Drang period (when I studied classical languages and philosophy) I founded Van Nu & Straks, a bibliophilistic literary magazine. Before short, I was a professor of typography, lectured on graphic and UX design, and did some freelancing. Today, I make webapps and a living as a usability engineer. In my spare time I still design typefaces, tinker with my Original Heidelberg letterpress, and dream up software.

Het project van Wouter Soudan, een digitale reconstructie van een houtsnede uit 1515. Te mooi om waar te zijn, en het finale resultaat, van onderzoek, tot vormgeving tot druk is heel bijzonder. Trots en fier om mee te werken aan dergelijke projecten in de traditie van Christoffel Plantijn.

Nog enkele Wiki-weetjes over Dürers Rhinocerus.

Rhinocerus is de titel van een houtsnede, gemaakt in 1515 door de Duitse kunstschilder Albrecht Dürer. Afgebeeld is een pantserneushoorn (Rhinoceros unicornis) uit India. De houtsnede werd veelvuldig gekopieerd, herdrukt en verspreid en had een grote invloed op de kunst. Tot in de tweede helft van de achttiende eeuw werd Dürers voorstelling van een neushoorn als natuurgetrouw beschouwd.

De neushoorn die model stond voor de houtsnede, werd in 1515 naar Lissabon verscheept. Waarschijnlijk was dit het eerste levende exemplaar dat sinds de derde eeuw in Europa te zien was. Nog datzelfde jaar werd het dier naar Rome gestuurd als geschenk voor de paus. Dürer heeft de neushoorn nooit zelf gezien. Hij baseerde zich voor deze houtsnede op beschrijvingen en een schets van een onbekende kunstenaar.

De Duitse inscriptie van de houtsnede luidde als volgt:

“In het jaar 1513 na de geboorte van Christus, heeft men de grootmachtige koning van Portugal, Manuel van Lissabon, zo’n levend dier gebracht. Dat noemen ze een neushoorn, die is hier in vol ornaat afgebeeld. Het heeft de kleur van een gevlekte schildpad en is met dikke vaste schillen bedekt. Het is zo groot als een olifant, maar heeft kortere poten en is weerbaar. Het heeft een sterke gepunte hoorn voor op de neus, die het begint te scherpen als het bij stenen is. Dat dier is de doodsvijand van olifanten. De vrees van de olifant is groot, want als het dier op hem afstormt, dan loopt het met de kop tussen de voorpoten en scheurt de buik van de olifant open en doodt hem, waarbij hij zich niet verweren kan. De neushoorn is zo bewapend, dat de olifant hem niets doen kan. Ze zeggen ook, dat de neushoorn erg snel, wild en speels is.”

Vrije vertaling van het citaat op de Duitse Wikipedia, nl.wikipedia.org/wiki/Rhinocerus

woutersoudan.com
rhinocerus1515.com
www.museumplantinmoretus.be/nl/pagina/christoffel-plantijn